Projekt Teden pisanja z roko 2025 Društva Radi pišemo z roko je v tednu od 20. do 24. januarja 2025 že desetič zapored združil različne ustanove in posameznike, ki cenijo pomen rokopisa in ustvarjalnega izražanja na papirju. K pisanju na roko letos spodbujajo ambasadorji projekta: mladinska pisateljica Cvetka Sokolov, kuharski mojster Luka Jezeršek ter judoistka in olimpijska prvakinja Andreja Leški. Skupaj poudarjajo, da rokopis predstavlja pomembno obliko zapisovanja misli ter nam omogoča poglabljanje v lastne izkušnje in ohranjanje pomembnih spominov.

Tudi na OŠ Sv. Jurij ob Ščavnici smo se aktivno vključili v projekt Teden pisanja z roko. Šestošolci so se pri pouku angleščine lotili “omamne” dejavnosti: na roko so napisali kratke sestavke v angleščini na temo When Memories Start to Blossom, s čimer so povezali pomen rokopisa z raznolikostjo spominov, ki jih lahko prikličejo vonjave in drugi čutni dražljaji.

Letošnja vodilna tema Tedna pisanja z roko je namreč “Ko spomini zadišijo”. Kot razkrivajo nevroznanstvene in antropološke raziskave, ima vonj posebno moč prebujanja globoko zasidranih spominov, saj v možgane potuje neposredno mimo t. i. talamusa in se dotakne hipokampusa, kjer hranimo epizodične izkušnje iz preteklosti. Tako se lahko nemalokrat zgodi, da nas vonj sveže pečenega kruha hipoma vrne v babičino kuhinjo, vonj morske soli pa v sončne poletne dni na plaži. Pisanje o vonjih in doživetjih je z nostalgijo obarvano potovanje v preteklost, saj vonj razburka naše čustvene centre in spodbudi domišljijo.

Šestošolci, ki obiskujejo pouk angleščine, so se torej najprej predali domišljiji in se pogovorili o vonjavah, ki jih najbolj spominjajo na različne dogodke iz otroštva. Razmišljali so o senzoričnih iskricah preteklih dogodkov, ki so izzvale njihov spomin na tople družinske trenutke ali nagajive dogodivščine v naravi. Nato so prestopili še v svet angleščine in začeli na roko zapisovati kratke sestavke, v katerih so opisovali, kako določene vonjave sprožajo njihove spomine. Čeprav so morali razmišljati in ustvarjati v tujem jeziku, to ni okrnilo njihove vneme, marveč je tovrstno pisanje še utrdilo njihov besedni zaklad in spodbudilo kreativno rabo angleških besednih zvez.

Pisanje na roko je pri tem odigralo ključno vlogo. Ko namreč pišemo z roko, se v možganih aktivirajo centri za motorično koordinacijo, spomin in jezik, kar prispeva k boljšemu shranjevanju podatkov. Prav rokopis je tisti, ki nam pomaga počasneje in bolj premišljeno oblikovati stavke ter izraziti občutja. Na ta način so se učenci lažje zazrli v svoje misli, jih ovrednotili in na papirju ohranili čustveni naboj, ki ga pogosto izgubljamo v digitalnem svetu.

Šestošolci so svoje zapise o dišečih spominih predstavili na plakatu, ki zainteresirane mimoidoče nagovarja z oglasne deske v t. i. Angleškem kotičku (English Corner). Podobno kot pravi letošnji moto Tedna pisanja z roko, “Ko spomini zadišijo”, so učenci pri pisanju odkrivali, kako vonj prebuja pozabljene zgodbe in hkrati bogati besedni zaklad tako v slovenščini kot angleščini.

Z dejavnostmi, ki vključujejo osebni pristop in rokopis v tujem jeziku, krepimo naklonjenost do pisanja, spodbujamo ustvarjalnost in razvijamo jezikovne veščine. Teden pisanja z roko s tem tudi na OŠ Sv. Jurij ob Ščavnici uresničuje svoje poslanstvo, in sicer povezovanje ljudi in njihovih zgodb ter ohranjanje pisanja na roko kot temeljne spretnosti, s katero negujemo kulturo, jezik in skupne spomine.

Zapisala mentorica: Petra Kvas