Leto 2018 je evropsko leto kulturne dediščine

V četrtek, 18. oktobra 2018, smo v okviru evropskega leta kulturne dediščine na OŠ Sv. Jurij ob Ščavnici izvedli tehniški dan, in sicer na temo Oživimo staro obrt − tkanje. Udeleženci so bili učenci 6. in 7. razredov.
Namen evropskega leta kulturne dediščine je čim več ljudi spodbuditi k odkrivanju in doživljanju kulturne dediščine Evrope ter okrepiti občutek pripadnosti skupnemu evropskemu prostoru – na nacionalni, regionalni in lokalni ravni ter na ravni EU. Slogan letošnjega leta je Naša dediščina: kjer preteklost sreča prihodnost. Če cenimo našo kulturno dediščino, se zavedamo naše raznolikosti in vzpostavimo medkulturni dialog o vsem, kar nam je skupno. Kulturne dediščine ne smemo prepustiti razpadu, propadu ali uničenju, zato si v letu 2018 prizadevamo najti načine, da poudarimo njen pomen in jo ohranjamo. Kulturna dediščina oblikuje našo identiteto in vsakdanje življenje. Navzoča je v evropskih mestih, pokrajini in arheoloških najdiščih. Ne najdemo je samo v literaturi, umetnosti in predmetih, temveč tudi v obrtnih spretnostih, ki so nam jih predali naši predniki.
Ena od takšnih obrtnih spretnosti je tkanje. Tkalstvo je bilo na območju naše občine zelo razvito, saj je skoraj vsako gospodinjstvo imelo svoj kolovrat in statve. Starinsko tkalstvo je postalo moderno in sodobno ročno tkalstvo se uveljavlja kot koristno opravilo, pri katerem kombiniramo preje, vezave in barvne vzorce. Tako nastane uporaben izdelek, ki predstavlja toplino in domačnost.
Ker imamo na naši šoli prave lesene statve, smo se odločili, da jih na ta dan “oživimo”.
Delo je potekalo v osmih skupinah:
1. Tkanje podstavka za kozarec, ki so ga učenci izdelali s pomočjo manjšega kartona, v katerega so naredili enakomerne razdalje na dveh straneh, čeznje napeljali tanko vrvico kot osnovno nit, kot votek pa so uporabili ostanke volne, ki so jih prepletali s pomočjo igle.

2. Za tkanje pasu ali obeska za ključe so si učenci najprej izdelali glavnik iz palčk od lučk in pripravo za pritrditev osnovnih niti iz volne, kot votek pa so uporabili ostanke volne in prejic za gobelin.

3. Tudi za tkanje prijemalke za vroče lonce so si učenci najprej izdelali okvir iz debele vezane plošče, v katero so zabili žeblje, kot osnovna nit in votek pa so služili obroči iz rokavov starih majic.

4. Blazino za stol so učenci tkali na velikem trdem kartonu iz bombažne preje in starih majic.

5. Za okroglo preprogo iz starih majic so za osnovo uporabili hulahup obroč.

6. Učenci so se urili tudi v rezanju in vrtanju bambusovih palic, iz katerih so izdelali lestvice – skulpture, med palice pa so vpletli različne vrvice in niti.

7. Še bolj umetniški izdelki so nastali v skupini, kjer so iz niti, napeljanih na okvir iz vej, s pomočjo različnih niti in
drugih materialov nastale tkane slike.

8. V učilnici za tehnični pouk smo ta dan gostili mentorico in uporabnika VDC Murska Sobota, enota Ljutomer, ki so nam z veseljem priskočili na pomoč pri aktivaciji naših ročnih statev.
Ga. Suzana, g. Samo in g. Bojan so nam pokazali, kako napeljemo osnovno nit, saj je to najbolj težavna stvar pri tkanju na te statve. Pri napeljevanju sta pomagala tudi dva učenca, med svojim delom pa so prihajali na ogled tudi učenci iz drugih skupin. Tkanje se jim je zdelo zanimivo in nekateri so si že rezervirali delček osnovnih niti za svojo preprogo.
Ob koncu dneva je vladalo zadovoljstvo ob pogledu na nastale izdelke, ki so jih učenci ponosno nesli domov. Tehniški dan je bil tudi ekološko naravnan, saj je bilo skoraj vse, kar smo ta dan ustvarili, narejeno iz ostankov. Ne nazadnje pa so ročne spretnosti eden najpomembnejših faktorjev za uravnoteženje leve in desne možganske polovice in s tem ustvarjanje temeljev za uspešno učenje.

 Fotografije: Niko Nevio Perša in Urban Čuš

Zapisala: Irena Skotnik, vodja tehniškega dneva